Cara Memasang Chromecast Pada TV LED



Sekarang ini TV LED jenama Hisense di Lazada sedang membuat harga promosi yang sememangnya sukar untuk dipercayai. Manakan tidak, harga bagi LED TV dengan saiz 40inci hanya RM799 sahaja! Jika dibandingkan dengan saiz yang sama untuk jenama lain pastinya harganya lebih dari satu ribu ringgit. Dan nak dijadikan cerita, secara kebetulan pula televisyen di rumah saya ini baru sahaja rosak. 

Tanpa berlengah lagi saya telah membuat pembelian Hisense 40" Full HD LED TV di Lazada. Pembelian di Lazada sememangnya pantas kerana saya membuat pembelian dan pembayaran pada 5 petang 22.6.2016 dan telah diterima pada 24.6.2016. Pantas bukan? Jika anda nak tahu spesifikasi penuh Hisense 40" Full HD LED TV yang saya beli, anda boleh tengok di Lazada - Klik Sini.

Ok?

Kembali kepada topik asal. Memandangkan saya baru sahaja beli LED TV baru, saya bercadang untuk memasang Chromecast 2 pada TV LED tu. 

Apa itu Chromecast?



Chromecast adalah peranti yang dikeluarkan oleh Google yang berfungsi ala-ala macam Android Box. Ia adalah satu peranti yang dipasangkan kepada port HDMI tv yang kemudiannya membolehkan kita menonton YouTube dan beberapa lagi laman web streaming terus ke LED TV kita.  

Apa yang menariknya Chromecast bagi saya adalah perantinya kecil sahaja dan tidak susah untuk memasangnya. Setakat ini, pihak Google telah mengeluarkan 2 generasi Chromecast. Dan Chromecast 2 adalah lebih cantik pada pandangan saya.



Chromecast 2 lebih mudah dipasang dan digunakan. Untuk menghubungkan Chromecast dengan TV LED anda hanya memerlukan 5 langkah sahaja.


  • Plugkan Chromecast 2 pada HDMI port Tv anda dan sambungkan satu lagi hujung pada USB Tv anda atau USB plug sebagai sumber tenaga untuk Chromecast. 
  • Kemudian, pergi ke Setting / Source (TV anda) dan pilih HDMI yang anda plugkan Chromecast 2
  • Jika anda menggunakan telefon pintar, anda perlu pasang aplikasi Chromecast. Jika anda menggunakan komputer, anda perlu pergi ke chromecast.com/setup
  • Buka aplikasi yang anda telah pasang dan aplikasi tersebut akan kesan Chromecast yang anda telah plug secara automatik. Anda akan diberikan kod untuk pastikan kod yang terpapar pada TV anda adalah sama seperti yang terpapar pada skrin telefon pintar anda.
  • Tekan Connect dan anda perlu pilih sambungan internet yang anda gunakan. Setelah itu, Chromecast 2 sudah boleh digunakah. 
Pasang aplikasi Google Cast pada telefon android anda dan buka aplikasi tersebut. Pastikan Chromecast anda telahdipasangkan pada TV anda terlebih dahulu.

Tekan pada Set Me Up. Telefon pintar anda akan secara automatik mencari peranti Chromecast 2 yang anda telahpasang. Anda kemudiannya akan di minta memilih sambungan internet dan password anda. Setelah sambungan internet tersebutberjaya, anda akan dapat lihat kod khas yang sama pada skrin TV dan telefon android anda.


Ada kalanya, Chromecast akan mengemaskini secara automatik. Anda hanya perlu tunggu.


Kelebihan menggunakan Chromecast:




Spesifikasi penuh Chromecast 2:

Selain daripada itu, Chromecast juga boleh 'mirroring' apa yang ada pada skrin telefon atau skrin komputer kita. Caranya adalah dengan tekan option pada aplikasi Chromecast dan pilih 'Cast Screen and Audio'. Ia bukan sahaja mirror skrin kita tetapi malah suara dalam video sekiranya kita menonton video.

Pada saya, Chromecast 2 adalah alternatif terbaik bagi yang tidak mahu menggunakan Android Box. Ia bukan sahaja kecil, tetapi juga mempunyai bentuk yang menarik dan mudah digunakan. 

Nak beli Chromecast 2? Boleh beli di Lazada. Saya dah semak, harga di Lazada yang paling murah. Dengan menggunakan kod Baucer 20LAP20, anda akan dapat potongan lagi 20%. ;-)

Terima kasih kerana membaca cara memasang Chromecast pada TV. Saya pasti anda tidak akan kecewa sekiranya anda membeli Chromecast ini :-) Tambahan lagi jika anda ada memasang IPTV dalam telefon pintar atau komputer anda :-)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Back To Top