WHAT'S NEW?
Loading...

Cara Paling Mudah Untuk Tulis Blog Post

Tulis Blog Post

Saya percaya semua blogger pernah mengalami masalah yang sama iaitu ketandusan idea untuk menulis topik dan adakalanya menulis artikel memakan masa yang agak lama. Saya sendiri kadang kala memakan masa sehingga 2 jam untuk menyiapkan satu artikel dan sedia untuk diterbitkan. 

Ok.

Pada kali ini saya nak kongsikan beberapa cara yang paling cepat untuk kita menulis blog post untuk blog kita. Yang pasti, cara yang saya akan kongsikan ini bukanlah hanya semata-mata teknik 'copy & paste'.

1. Beli artikel PLR

Apa itu artikel PLR? PLR adalah singkatan bagi Private Legal Right di mana anda boleh beli artikel dan kemudian menggunakan artikel tersebut dan claim bahawa artikel tersebut dimiliki oleh anda. Untuk artikel dalam bahasa Inggeris, anda boleh dapatkan ribuan artikel PLR di SEOClerks dengan harga serendah USD1. Bagi artikel PRL dalam bahasa Malaysia, anda boleh dapatkan di sini.

Kebaikan artikel PLR

  • Anda tidak bersusah payah untuk fikir ayat dan menulis untuk blogpost anda.
  • Cepat dan murah

Kekurangan artikel PLR

  • Kemungkinan ada artikel yang sama di laman web orang lain
  • Memerlukan sedikit kos awal
Walau bagaimanapun, saya nasihatkan anda untuk membuat sedikit perubahan terhadap artikel PLR yang anda beli untuk menjadikan ianya unik.

2. Upah Penulis Bebas

Ini adalah cara kedua yang boleh digunakan untuk memudahkan kita menulis blog post. Anda boleh upah penulisan dengan menggunakan kaedah blog post atau anda boleh cari di platform freelancer seperti ilancee atau Fiverr.

Kebaikan

  • Artikel yang unik

Kekurangan

  • Memerlukan kos untuk setiap artikel. Saya kurang pasti harga artikel berbahasa melayu. Tetapi untuk artikel bahasa Inggeris biasanya USD5 untuk satu artikel dengan panjang lebih kurang 500 patah perkataan.
Cara ini mungkin bagus untuk anda yang sudah menjana pendapatan melalui blog dan ini akan menjadi seperti pelaburan semula modal blog anda.

Jika anda menggunakan khidmat penulisan berbayar, pastikan setiap kali anda menerima artikel baru anda semak di Copyscape untuk memastikan artikel berbayar anda itu unik. Barulah berbaloi dengan bayaran yang anda berikan.

3. Teknik Gabung Artikel

Cara ketiga adalah dengan menggabungkan beberapa artikel ke dalam satu artikel. Cara ini sesuai untuk orang yang nak buat review produk affiliate mahupun sebagai blog post sendiri. Tetapi jika anda menggunakan artikel orang lain, seelok eloknya anda bagi kredit kepada penulis asal artikel tersebut.

Sebagai contoh:

Perenggan pertama : Dari artikel 1
Perenggan kedua : Dari artikel 2
Perenggan ketiga : Dari artikel 3
Perenggan keempat : Dari artikel 4

Saya sendiri tidak menggunakan teknik ini. Tetapi saya tidak nafikan ada banyak blog yang menggunakan teknik ini.

Kebaikan

  • Dapat tulis blog post dengan cepat
  • Percuma

Kekurangan 

  • Jika anda tidak memberikan kredit kepada penulis artikel asal, anda boleh dikenakan tindakan plagiarism apabila penulis asal membuat aduan kepada pihak Google.

4. Gunakan Aplikasi Blogger

Cara ini adalah yang paling kerap saya gunakan iaitu menulis blog post dengan menggunakan aplikasi Blogger. Hampir 50% daripada artikel yang diterbitkan di blog ini saya karang di peringkat awal menggunakan aplikasi Blogger

Bagi saya, aplikasi ini amat berguna kerana setiap kali saya mempunyai idea, saya akan terus tuliskan ke dalam aplikasi ini dan tuliskan beberapa point yang terlintas di dalam minda saya. Selain itu, aplikasi ini juga menjadi peneman ketika saya ada masa terluang. Setiap masa yang terluang saya akan, sama ada menulis topik baru atau memulakan karangan artikel menggunakan aplikasi ini. Jika dulu masa terluang semasa menunggu sesuatu dihabiskan dengan bermain game telefon, kini setiap masa senggang dipenuhi dengan aktiviti blogging. Tidak kira di mana saya berada.

Kelebihan

  • Mengurangkan masa untuk berfikir ketika di hadapan laptop atau komputer. 
  • Semasa di hadapan laptop hanya membuat sedikit ubah suai, meletakkan link yang perlu dan meletakkan gambar.
  • Blog post boleh ditulis bila-bila masa dan di mana sahaja
  • Percuma

Kekurangan

  • Memerlukan masa dan komitmen


Bagi saya sendiri, untuk blog berbahasa Inggeris, saya gabungkan penggunaan cara 1 dan cara 2 untuk memudahkan saya mengemaskini blog tersebut. Tetapi untuk blog bahasa Malaysia yang saya tulis, saya menggunakan cara ke-4. 

Anda mungkin mempunyai cara anda yang tersendiri. Kongsikan cara anda menulis blog post. 

Terima kasih kerana membaca Cara Paling Mudah Untuk Tulis Blog Post. Follow saya di Google+ dan Facebook sebagai tanda sokongan anda terhadap blog ini.

0 comments:

Catat Ulasan

click tracking