Cara Memilih Lampin Pakai Buang Untuk Anak Anda


Lampin pakai buang kini merupakan satu keperluan. Walaupun kita mempunyai pilihan untuk menggunakan kain lampin ataupun lampin pakai buang, tetapi kini hampir semua keluarga menggunakan lampin pakai buang kerana ianya lebih mudah digunakan dan dibersihkan.

Ada orang yang menganggap pemilihan lampin pakai buang hanyalah berdasarkan harga lampin tersebut semata-mata. Adakah lampin pakai buang yang paling mahal adalah yang terbaik? Adakah kualiti harga lampin yang lebih murah adalah setanding dengan lampin yang lebih murah? Hakikatnya, pemilihan lampin pakai buang untuk anak kita sebenarnya memerlukan sedikit ketelitian dan eksperimentasi.

Pada kali ini, saya nak kongsikan beberapa cara untuk memilih lampin pakai buang untuk anak kita. Pada pengamatan dan pemerhatian saya, terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan dalam pemilihan lampin pakai buang. Antaranya :


  • Tindak balas dengan kulit bayi
  • Keselesaan
  • Kapasiti resapan
  • Saiz
  • Jenis lampin
  • Harga

Tindak balas dengan kulit bayi

Perkara pertama yang perlu diambil berat adalah bagaimana tindakbalas lampin pakai buang tersebut terhadap anak kita. Adakalanya lampin pakai buang yang digunakan menyebabkan ruam lampin kepada anak kita. Lampin yang baik adalah lampin yang tidak menyebabkan ruam pada anak kita. Sememangnya ini memerlukan kita untuk mencuba lampin tersebut terlebih dahulu barulah kita tahu bagaimana ia bertindak balas dengan kulit bayi.

Keselesaan

Lampin pakai buang mestilah tidak terlalu ketat dan tidak terlalu longgar. Jika terlalu ketat akan menyebabkan keradangan pada bahagian pinggang dan kelengkang anak kita. Jika terlalu longgar pula boleh menyebabkan berlaku kebocoran 'hasil buangan' anak kita.

Kapasiti Resapan

Kebanyakan jenama lampin memberikan kapasiti resapan yang tinggi. Ada lampin pakai buang yang dapat menyerap 800 kali ganda berat lampin tersebut. Kapasiti resapan yang tinggi secara logiknya akan mengurangkan kekerapan kita menukar lampin pakai buang dan seterusnya menjimatkan dari segi kos. Tetapi perlu juga diperhatikan dari segi keselesaan anak dan juga sensitiviti kulit anak kita.

Saiz

Jika anda mempunyai anak yang baru lahir, jangan membeli lampin pakai buang bersaiz Newborn dengan kuantiti yang banyak. Beli mengikut keperluan sahaja. Ini adalah kerana bayi sangat cepat membesar. Bila masa untuk menukar saiz lampin pakai buang? Bagi saya ada dua tanda yang menandakan saiz lampin pakai buang anak kita perlu di tukar. Pertama adalah dari segi kebocoran dan juga keketatan semasa menggunakan lampin pakai buang tersebut. Jika kedua-dua atau salah satu perkara ini berlaku, itu adalah tandanya kita perlu pertimbangkan untuk menukar saiz lampin pakai buang anak kita.

Jenis lampin pakai buang

Di pasaran terdapat beberapa jenis lampin pakai buang. Setiap jenis lampin pakai buang ini biasanya untuk keadaan tertentu ataupun untuk umur anak yang tertentu. Ada lampin pakai buang yang dikhaskan untuk Overnight (dipakai semasa tidur malam). Lampin Overnight mempunyai kapasiti resapan yang lebih tinggi kerana biasanya masa pemakaian yang lebih lama iaitu dari malam sehingga ke pagi. Ini adalah untuk mengelakkan kebocoran dan ketidak selesaan terhadap kulit anak kita.

Harga

Murah bukan bererti lampin tersebut tidak baik dan begitu juga sebaliknya, mahal tidak semestinya baik. Semuanya bergantung kepada faktor-faktor yang lain juga. Ada bayi yang sudah selesa dan cukup dengan lampin pakai buang yang murah sahaja. Tetapi ada juga bayi yang hanya sesuai dengan lampin yang agak mahal. Tiada siapa yang betul dan salah.

Memperkenalkan Lampin Pakai Buang Mamypoko



'The truth is..' siapa yang tidak kenal dengan lampin pakai buang Mamypoko kan?

Jenama Mamypoko sangat mementingkan keselesaan dan kesihatan kulit anak kita. Lampin pakai buang yang berasal daripada Jepun ini merupakan antara pilihan utama ibu bapa yang menggunakan lampin pakai buang.

Dari segi keselesaan, lampin pakai buang Mamypoko amat selesa dan sesuai untuk kebanyakan kulit bayi. Dengan kapasiti resapan yang tinggi dan pantas, bayi kita akan tetap berasa selesa walaupun selepas membuang air kecil.

Pelbagai jenis lampin pakai buang Mamypoko ada di pasaran seperti Mamypoko Dry Pants, Mamypoko Maxi Absorb, Mamypoko Extra Dry dan lain-lain. 

Dari segi harga, lampin pakai buang Mamypoko adalah lebih mahal sedikit berbanding jenama lampin pakai buang yang lain. Walaubagaimanapun, dari segi penggunaan harian, bilangan lampin yang digunakan adalah kurang berbanding lampin pakai buang yang lain. Penggunaan seharian bagi saya biasanya antara 3 atau 4 keping untuk seorang anak. Jadi, walaupun harga satu pek Mamypoko lebih mahal, tetapi kos penggunaan harian adalah sama seperti lampin pakai buang yang lain.

Ok?

Tahukah anda bahawa anda boleh membeli lampin pakai buang secara online dengan harga yang lebih murah di Lazada Malaysia? Di Lazada, anda mempunyai pilihan untuk membeli pelbagai jenis lampin pakai buang mengikut pilihan dan kesesuaian bayi anda.


Satu lagi berita menarik untuk anda yang ingin membeli barangan untuk bayi anda. Pada 27 - 31 Julai 2016, Lazada akan mengadakan Lazada Big Baby Fair! Saya pasti semua barangan bayi akan dijual dengan harga yang amat berpatutan. 

Jadi jangan lupa janji temu kita di Lazada Big Baby Fair yang akan berlangsung pada 27-31 Julai 2016 nanti! Pelbagai tawaran hebat menanti anda!

1 ulasan:

  1. Terima kasih atas makluman ini.

    Cuma bila skrg musim covid19 ini nak kena byk berjimat dengan lampin pakai buang ini. Harap admin ada lagi info mana2 baucher murah beli pampers budak ini ya!

    BalasPadam

Back To Top