Cara Survival - Menghasilkan Api Tanpa Menggunakan Mancis

Tiada siapa yang pernah terfikir akan tersesat di hutan atau terkandas di pulau terpencil.Walaupun senario tersebut seperti hanya berlaku di dalam filem, tetapi sebenarnya tiada apa yang mustahil. Sekiranya berlaku keadaan sedemikian, ilmu survival amatlah berguna dan berharga bagi sesiapa yang tahu mengenainya. 

Melalui pencarian kami di laman sesawang dan Youtube, terdapat dua cara terbaik untuk menghasilkan api tanpa menggunakan mancis.

Cara 1 : Dengan menggosokkan 2 batang kayu.



Di dalam video ini di kongsikan cara yang sebenar untuk menghasilkan api dengan menggosokkan 2 batang kayu. 

Cara 2 : Menghasilkan api dengan menggunakan air



Dalam keadaan normal, lawan kepada api adalah air. Tetapi jika digunakan dengan cara yang betul dan sedikit ilmu sains, kita boleh menggunakan air untuk menghasilkan api dalam keadaan kecemasan. Video di atas memberikan panduan yang mudah bagaimana menghasilkan api dengan menggunakan air. 

Semuanya cara menghasilkan api ini hanyalah dengan menggunakan ilmu sains ringkas yang dipelajari semasa sekolah rendah iaitu dengan menggunakan daya geseran dan juga pembiasan dan pemfokusan cahaya matahari. 

Semoga ilmu ini berguna dan bermanfaat kepada semua. Terima kasih kerana membaca Cara Survival - Menghasilkan Api Tanpa Menggunakan Mancis. Berikan komen dan pendapat anda di ruangan komen. Kongsikan juga dengan rakan-rakan anda.

[Promo Video] Official Trailer : Everest - The Mountain's Deadliest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Back To Top