WHAT'S NEW?
Loading...

Cara Menguji Sendiri Kealkalian dan Keasidan Tanah


Sesiapa yang berbakti keada tanah pastinya tidak akan pernah rugi. Sekurang-kurangnye dapat memasak sayur yang ditanam sendiri yang pastinya lebih terjamin dari segi kesegaran dan kebersihannya. Tetapi kadang-kadang ramai yang mengalami masalah semasa menanam sayuran atau tanaman di rumah. Ini berkemungkinan kerana pokok yang anda tanam tidak sesuai dengan tanah anda. Pokok sendiri ada yang memerlukan tanah yang bersifat alkali atau berasid untuk tumbuh dengan subur. Jadi perkara pertama yang perlu anda tahu adalah berkenaan jenis tanah anda.

Kredit cara menguji keasidan dan kealkalian tanah ini adalah untuk Sharifah Zuhairah Syed Abdullah atas perkongsian beliau di facebook Kebun Bandar. 


Apa yang anda perlukan hanyalah baking soda dan cuka untuk membuat ujian ini. Setelah anda sudah tahu jenis tanah anda, anda boleh mula menanam tanaman anda.

Terima kasih kerana membaca Cara Menguji Sendiri Kealkalian dan Keasidan Tanah. Berikan komen anda diruangan komen dan kongsikan dengan rakan-rakan anda.

0 comments:

Catat Ulasan

click tracking