Panduan Praktikal Bela Ayam di Rumah: Mula Dengan Betul

 Panduan Praktikal Bela Ayam di Rumah: Mula Dengan Betul



Membela ayam di rumah adalah aktiviti yang semakin popular di kalangan mereka yang mencari cara untuk menjadi lebih berdikari, menghasilkan makanan segar, atau sekadar menikmati kehadiran haiwan peliharaan yang menarik. Walaupun ia boleh menjadi pengalaman yang memuaskan, ia juga memerlukan pengetahuan dan komitmen yang sewajarnya. Berikut adalah panduan praktikal untuk memulakan bela ayam di rumah.


1. Membuat Rancangan Awal

Langkah pertama adalah membuat rancangan awal. Tentukan niat anda untuk bela ayam, sama ada untuk telur, daging, hobi, atau kesemua di atas. Pilih jenis ayam yang sesuai dengan matlamat anda, seperti ayam penelur, ayam pedaging atau ayam kampung. Kenali jenis-jenis ayam ini terlebih dahulu sebelum memulakan ternakan untuk memudahkan perancangan seterusnya.


2. Persediaan Ruang dan Perkakas

Anda perlu menentukan di mana ayam akan tinggal. Bina kandang atau reban yang sesuai dengan bilangan ayam yang anda niat untuk pelihara. Secara teorinya seekor ayam memerlukan ruang sekurang-kurangnya 1 kaki persegi. Oleh sekiranya anda mempunyai reban berukuran 3 kaki x 3 kaki, maksimum ayam yang sesuai di bela adalah 9 ekor. Pastikan juga ayam mempunyai perlindungan daripada cuaca yang buruk dan penjagaan daripada musuh seperti baiwak dan ular. Anda juga memerlukan perkakas seperti bekalan air, makanan, tempat tidur, dan kotak sarang yang sesuai.


3. Memilih Ayam Yang Berkualiti

Beli atau dapatkan ayam DOC (day old chick) yang berkualiti daripada peternak yang dipercayai atau pasaran ayam tempatan. Pastikan mereka sihat dan bebas daripada penyakit.


4. Penjagaan Harian

Ayam memerlukan penjagaan harian yang agak teliti. Jenis ayam juga memainkan peranan cara penjagaan. Sebagai contoh, penjagaan ayam kampung secara umumnya lebih mudah dan lasak berbanding ayam pedaging. Beri mereka makan dan minum secukupnya setiap hari. Pastikan kebersihan reban sentiasa dijaga.




5. Penjagaan Kesihatan

Selalu pantau kesihatan ayam anda. Sekiranya ada ayam yang kelihatan sakit, asingkan dari kawanan ayam kerana selalunya penyakit ayam ini mudah berjangkit antara kawanan ayam. Antara penyakit yang kerap berlaku adalah ND (Newcastle Disease) atau selalu disebut sebagai penyakit sampar.


6. Pengendalian Suhu

Pengawalan suhu adalah penting, terutamanya ketika ayam berumur antara 1-14 hari. Anak ayam memerlukan suhu yang agak tinggi untuk memastikan ianya dapat membesar dengan baik. Kebiasaannya bagi anak ayam akan disediakan mentol pemanas untuk memastikan anak ayam tidak kesejukan terutamanya pada waktu malam.


7. Menjaga Kebersihan

Pastikan kandang dan peralatan anda selalu bersih. Kotoran ayam boleh menjadi sarang penyakit jika tidak diuruskan dengan baik.


8. Pengurusan Ternakan

Jika niat anda adalah untuk ternakan ayam secara besar-besaran, anda mungkin perlu mempelajari teknik-teknik pengurusan ternakan yang lebih kompleks. Ini termasuk pembiakan, pemakanan berkesan, dan pemeliharaan penghasilan telur atau daging yang mampan.


9. Pemakanan Yang Berkualiti

Pastikan bahawa ayam anda mendapat pemakanan yang seimbang dan berkualiti. Anda boleh membeli makanan komersial yang sesuai atau membuat campuran makanan ayam sendiri. Antara tanaman alternatif yang boleh ditanam sebagai makanan tambahan bagi ayam adalah tumbuhan yang dikenali sebagai ketum ayam atau mandre de agua.


10. Jana Keuntungan atau Keperluan Kendiri

Anda mungkin boleh menjana pendapatan dengan menjual telur atau daging ayam berlebihan. Atau, gunakan produk ayam seperti najis dan jerami sebagai baja organik dalam taman anda.


Bela ayam di rumah adalah peluang yang menarik untuk menjadi lebih terlibat dalam makanan yang anda makan dan mengalami kegembiraan mengurus haiwan peliharaan yang unik. Dengan persediaan yang sewajarnya dan komitmen, anda boleh menikmati manfaat dari peliharaan ayam anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Back To Top